„Anul trecut, nimerind, nici nu mai ţin minte cum şi prin ce fel, într-un cimitir sătesc din nordul Moldovei, tot rătăcind printre cruci şi morminte, dau cu ochii de părintele Gheorghe, un preot bătrân pe care îl cunoşteam mai de demult. Slujea în satul vecin, dar venise pentru că avea un mort în satul în care ne întâlnisem. Aştepta să vină procesiunea la cimitir. Nu ştiu cum şi de ce, dar de la o vreme preoţii din Moldova nu mai au voie să petreacă sicriul la groapă. Se fac, de obicei, două prohoduri — unul în casa răposatului, iar altul la cimitir, lăsând rudele şi vecinii să-şi conducă singuri mortul pe ultimul drum.
Zi caldă, miez de vară. Un sat vechi de pe vremea lui Alexandru cel Bun, cu uliţe înguste, întortocheate. Procesiunea cu cei câțiva corişti ba se aude, ba iar nu se mai aude, şi noi, împreună cu părintele Gheorghe, aşezându-ne pe un scăunaş, la mormântul cuiva, mai vorbeam de una-alta, ca să ne treacă de urât. Ne frăsuim unul altuia de jalea la care au ajuns cele o mie şi cinci sute de biserici ale noastre ce stau închise, putrezind în văzul lumii; ne mirăm cât de puţine au rămas din cele peste şaptezeci de mănăstiri ce fuseseră odată mândria neamului...
- Apoi una Japca a şi rămas, face căzut pe gânduri părintele Gheorghe.
— Cum adică, una Japca? Da cele Trei Izvoare?
— D-apoi că la Trei Izvoare îi şcoală de iştia, cum li se zice... Şcoală de debili.
— Totuşi, nu se ştie cum şi prin ce minune, o călugăriţă se mai ţine pe acolo...
— Ei, vorbă să fie... Femeia ceea, ea nu numai că n-a fost călugăriţă, ea nici măcar posluşnică n-a apucat să fie! Nici măcar nu are binecuvântare pentru a purta rasă şi acoperământ cu cruce în frunte...
Doamne, m-am gândit eu atunci, ce se petrece cu lumea făcută de mâniile Tale? Oare o viaţă închinata binefacerii şi slujirii aproapelui nu este mărturia slujirii Tale? Mai e nevoie ca această slujire să fie consfinţită de cineva? Şi dacă pentru slujitorii Tăi porunca Mântuitorului de-a face bine aproapelui nu este decât o vorbă ce nu rodeşte în faptă, la ce vor ajunge altarele Tale? Nu se vor transforma ele oare într-o sală de demonstrare a artei vocale, completate din când în când cu replicile preoţilor îmbrăcaţi în odăjdii aurite din epoca Imperiului Bizantin?! Atâta a rămas azi din ceea ce a fost cândva creştinism?!”