8
Dosar critic
8.1 Citeşte opiniile critice despre creația lui Ion Barbu în viziunea lui
„Câteva poezii din deschiderea volumului „Joc secund” („Din ceas, dedus”, „Timbru”, „Crup”)
oferă, de la înălțimea ultimei
etape a scrisului barbian, sugestii esenţiale pentru interpretarea poeziei ca joc secund,
mai pur. Cea dintâi aproximează sensul actului
creator ca remodelare, prin concentrare şi abstragere din accidental şi temporalitate
a jocului lumii fenomenale, în oglinda unui spirit ce elimină superfluul,
ce eliberează de restul materiei impure, unifică fragmentarul
într-o viziune imnică atotcuprinzătoare şi definitivă. Definit ca „nadir latent”, situat
simbolic într-o poziţie opusă zenitului lumii fenomenale, eul poetic invită astfel la o
iniţiere în cântecul ascuns al poeziei.”
(Ion Pop „Dicţionar analitic de opere literare româneşti”, coordonator Ion Pop,
vol. II, E-L, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2000)
Ion Pop,
„Matematician de profesie, poetul a fost ispitit să desprindă numai spiritul
disciplinei sale, adică alunecarea de la şes la pisc, zborul în absolut spre
ultima esenţă... Poezia se intelectualizează, fără a cădea în inteligibil,
căci poetul caută inefabilul macrocosmic, revelator al lucrului în sine, fugind
de contingenţă, pitoresc, analiza, de claritatea clară, raţională, cultivând muzica
de sfere, cunoaşterea extatică, orfismul.”
(G. Călinescu „Istoria literaturii române
de la origini până în prezent”, ediţia a II-a, revăzută şi adăugită, Editura Minerva,
Bucureşti, 1986)
George Călinescu
și
„Obiectul poeziei va fi acum metapoezia, iar procedeele discursului etalează practicile
infinite ale unei
intertextualizări inevitabile. Metoda barbiană reprezintă punctul de maximă al căutărilor
autohtone şi europene la data publicării „Jocului secund” (1930), ceea ce poate să indice nivelul
evoluţiei poeziei românești în ansamblu."
(Marin Mincu „Eseu despre textul poetic”, vol. II,
Editura Cartea Româneasca, Bucureşti, 1986)
Marin Mincu.
8.2 Susţine una dintre poziţii cu exemplificări din textul studiat.