5:00

Citeşte cu atenţie fiecare dintre întrebările de mai jos.
Dacă răspunsul este corect, bifează Da, în caz contrar, bifează Nu.

1. Darul oferit cititorului în poezia „Cuvînt” de Tudor Arghezi este un scatiu.

2. Aparatul literar îl constituie producătorul (scriitorul şi editorul), cartea şi consumatorul (publicul).

3. Un criteriu de validare a unei interpretări, în viziunea lui Paul Cornea, este istoricitatea.

4. Cititorul este emițătorul textului artistic.

5. După Paul Cornea, „cititorul vizat” reprezintă publicul-țintă al unei opere literare.

6. „Cititorul de turmă” parcurge o carte pentru că îi place și e captivat de proces.

7. Poezia „Către cititori” de L. Blaga este o artă poetică.

8. La baza textului „Cele patru inimi” de M. Cărtărescu stă metafora „carte-fluture”.

9. Expresia „libri catenati” înseamnă „cărți cu roți”.

10. „Cititorul filozof” citește deoarece l-a impus cineva s-o facă.

În perioada Evului Mediu, în bibliotecile monahale, cărțile erau legate cu lanțuri lungimea cărora era suficientă pentru a permite lectura. De aici provine expresia „libri catenati”, ceea ce în traducere semnifică „cărți pe lanțuri”.

Aceasta era o formă veche de securizare a manuscriselor care, în virtutea valorii pe care o aveau în acea epocă, puteau deveni ținta furturilor. Dată fiind munca asiduă și îndelungată pe care o solicita scrierea unei cărți, călugării își protejau averea astfel. Spre deosebire de această perioadă, astăzi cărțile sunt accesibile oricui și oriunde. Un exemplu relevant, în acest sens, sunt bibliotecile în aer liber.

PROIECTUL MEU „Librar pentru o zi”

PRODUS
FINAL

Prezentare de revistă.

MATERIALE NECESARE

Publicațiile periodice propuse.

TIMP
DE LUCRU

1 săptămână.

Pași de lucru

1

     Vizitează biblioteca școlară sau cea din comunitate și consultă publicațiile periodice prezentate în imaginile de mai jos.
Elaborează o prezentare de revistă, utilizând reperele propuse:
1.1. Precizează:
- tipul şi adnotarea publicaţiei (revistă/ ziar/ studii de ....);
- locul şi timpul apariţiei (periodic/ ocazional/ săptămânal/ lunar/ bilunar);
- numărul de pagini, rubrici, membri ai colegiului de redacţie.
1.2. Selectează un fragment din una din revistele propuse și prezintă-l colegilor.
1.3. Formulează 2-3 argumente pentru a-i convinge pe colegi să citească publicația pentru care ai optat.

2

Prezintă, oral, în 3-5 minute, produsul obținut colegilor tăi.

3

La sfîrșitul lecției, fiecare elev își va da votul în favoarea unei reviste.
La finalul proiectului, profesorul va elabora topul publicațiilor.

Citește cu atenție fiecare dintre descrierile de mai jos.
Potrivește definițiile cu tipurile de cititori, deplasându-le în dreptul imaginii corespunzătoare.

1.cititorii Călători

    2.cititorii aventuroși

      3.cititorii filosofi

        4.cititorii scriitori

          5.cititorii hedoniști

            6.cititorii - oglindă

              7.cititorii interesați

                8.cititorii de turmă

                  9.cititorii de ocazie

                    10.cititorii compulsivi

                      11.cititori metodici

                        12.cititori de noapte bună

                          13.cititori de profesie

                            Caută distracție cu orice preț, suspans, dinamism, aventură, sărind, de câte ori pot, peste zonele plicticoase.
                            Vor să descopere lumi noi, pentru a evada din lumea banală în care trăiesc aievea. Preferă amănuntele topografice.
                            Este axat pe tehnici literare și tot ce au învățat ei despre literatură - fapt ce-i împiedică să se bucure de roman.
                            Citesc ce le pică în mîna, de regulă, în timpul călătoriilor.
                            Vor să găsească o perspectivă de interpretare inedită a cărții. Fac notițe, intrând în polemică cu ideile autorului.
                            Citesc doar din interes şi doar cărţi care le provoacă plăcere.
                            Își orientează gustul pentru lectură în funcție de tendințele în vogă.
                            Sunt obsedați de ideea că nu citesc suficient de multe cărți, de aceea lecturează cu viteză.
                            Citesc ca să se regăsească printre rânduri şi interpretează prin prisma propriei individualități.
                            Citesc cu un scop clar, cu creionul după ureche, cu o sprânceană ridicată. Memorează citate pe care să le scoată când se iveşte ocazia.
                            Citesc ca să se desprindă de agitaţia cotidianului şi să adoarmă cu o idee frumoasa în minte.
                            Îşi programează conștient volumul de lectură și îl respectă cu strictețe.
                            Lectura este pentru ei o responsabilitate inerentă profesiei.