(pentru elevi și profesori)
Prezentul set de manuale digitale și Ghidul de navigare constituie proprietatea autorilor și a Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a Consiliului Municipal Chișinău (DGETS) și urmează a fi testat în clasele liceale, în anul școlar 2018-2019, în calitate de proiect-pilot, având avizul pozitiv al Ministerului Educației al Republicii Moldova (nr. 781 din 01.09.2015).
Manualele sunt realizate în conformitate cu Curriculumul național (Limba și literatura română). Clasele a 10-a – a 12-a. Știința, 2010, cu Proiectul Concepţiei manualului digital (Chișinău, 2015) și cu Standardele de competențe digitale pentru cadrele didactice din învățământul general , aprobate prin ordinul Ministerului Educației nr. 862 din 07 septembrie 2015.
Platforma cu setul de manuale și ghidul poate fi accesată direct prin internet de pe adresa literaturaromana.md.
Coordonator general al proiectului – Alina (Lungu) Țurcanu, actriţă la Teatrul “Eugene Ionesco”, lector universitar la Institutul de Arte din Moldova, Universitatea de arte din Moldova, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (AMTAP);
Coordonator și autor al conceptului didactic, autor de conținuturi - Natalia Grîu (Roșior), cercetător la Institutul de Științe ale Educației;
Coordonator pe dimensiunea criticii literare - Aliona Grati, dr. hab. În filologie, cercetător principal la Institutul de Filologie;
Redactor și expert pe dimensiunea metodico-didactică – Tatiana Cartaleanu, dr. în filologie, conferenţiar la Catedra de limbă română şi filologie clasică a Universităţii Pedagogice de Stat din Chişinău “Ion Creangă”;
Expert pe dimensiunea TIC – Elena Ungureanu, dr. hab. în filologie, cercetător coordonator la Institutul de Filologie și la Institutul de Dezvoltare a Societății Informaționale;
Autorul conceptului artistic – Valeriu Țurcanu, dr. în pedagogie, profesor universitar la AMTAP.
Mariana Pîrţac, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic “Gheorghe Asachi”
din Chișinău,
grad didactic superior;
Livia State, profesoară de limba şi literatura română la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din
Chişinău,
grad didactic superior;
Elena Suff, dr. în filologie, cercetător independent, Marea Britanie.
Web designeri - Eugeniu Sincovschi și Cristiana Grati;
Dezvoltator al contentului digital – Nicolae Lucas.
Viorel Burlacu - înregistrări video în Studioul artistic “Viorel Burlacu”
Pictor – Teodor Buzu
Manualul nu necesită instalare și poate fi accesat fără prezenţa unor softuri dedicate sau efectuarea unor operaţiuni suplimentare. Pentru ca acesta să fie utilizat în bune condiții, echipamentul tehnic trebuie să îndeplinească următoarele specificații:
În literatura didactică de specialitate a devenit un fapt aproape banal, un clișeu sintagma “învăţarea centrată pe elev”. Iată că aveți în față un set alcătuit din 3 manuale de generație nouă, în faza lor experimentală, aceastea constituind produsul final al unui proiect individual, în baza experienței și dorinței unor autori entuziaști dornici ca învățământul filologic din republică să poată ține pasul cu avansurile tehnologiilor moderne. Se încearcă aici centrarea pe elev mai mult decât ne-au obișnuit manualele tradiționale tipărite, cărora nu li se neagă nicidecum contribuția la educarea tinerei generații, dar pe căror umeri se urcă acum manuale pentru o generație de nativi digitali, în sensul implicării nemijlocite a acestora în accesarea conținuturilor, prelucrarea și evaluarea lor.
Manualul digital de Limba și literatura română (clasele X-XI-XII) reflectă în mare parte conținuturile Curriculumului disciplinar, incluzând texte literare navigabile; sarcini didactice statice și interactive cu elemente de grafică și animație; citirea artistică în versiune audio a textelor literare de către actori profesioniști; secvențe audio și video reprezentând fragmente din opere literare, ecranizări și animații ale operelor literare; încorporare de fragmente din filme artistice românești cu subiecte din operele literare; tălmăciri ale noțiunilor de teorie și critică literară; înregistrări cu comentarii ale criticilor literari din RM; prezentări ale biografiilor scriitorilor; proiecte de grup și proiecte individuale; scurte biografii ale interpreților, regizorilor etc.
Competențele digitale ale elevilor din clasele liceale sunt la ora actuală deosebit
de necesare pentru parcursul profesional al acestora. Astfel, “În secolul XXI cadrele
didactice trebuie să posede competenţe digitale pentru a face față provocărilor erei
informaționale. Necesitatea deținerii unui anumit nivel de competențe digitale are
două fațete pentru profesori: parte integrantă a competențelor profesionale; stimulent
și catalizator pentru dezvoltarea competențelor digitale ale evelior ca prerogativă de
angajare a acestora în câmpul muncii.” (…) “Nivelele de competențe stabilite vor
servi ca indicatori în angajarea cadrelor didactice, precum și în acordarea categoriilor
cadrelor didactice în exercițiu.”
(Standardele de competențe digitale, p. 3).
Domeniile de competențe digitale ale profesorului sunt următoarele:
1. Comunicarea digitală.
2. Gestionarea informaţiei.
3. Crearea de conţinuturi
digitale educaţionale.
4. Implementarea aplicaţiilor de management şcolar.
5. Sisteme de gestionare a conținuturilor educaționale (SGCE).
6. Utilizarea echipamentelor digitale în educaţie.
7. Respectarea normelor etice și legale în spațiul digital.
Dintre aspectele care privesc domeniile de competențe digitale ale elevului fac parte următoarele: utilizarea computerului și organizarea riguroasă a fișierelor, lucrul cu editoarele de text (utilizarea operațiilor de bază în procesarea textului, aplicarea diferitor modalități de formatare a textului, tiparirea textelor, utilizarea poștei electronice (e-mailului), redactarea corectă și rapidă a unui text, utilizarea instrumentelor de navigare pe ecran. De asemenea, deosebit de importante sunt abilitățile de căutare a pe Internet a informatiilor legate de un anumit subiect, aplicarea operațiilor de bază necesare pentru activitățile interactive: copiere, mutare, ștergere, modificare, restabilire, ilustrare, relaționare etc. O competență digitală valoroasă este aplicarea modalităților de a realiza hiperlegături (engl. linkuri), cu ajutorul editorului HTML, fapt care îi obișnuiește pe aceștia să înțeleagă mai bine potențialul intertextual al oricărui tip de text și capacitatea fiecărui cuvânt de a se conecta cu orice alt cuvânt sau imagine din spațiul internautic.
Având cunoștințele necesare de operare a informațiilor online pe suporturi tehnologice de ultimă generație de la orele de informatică și din practicile cotidiene, pentru liceeni nu va fi prea dificilă noua modalitate de învățare, ba dimpotrivă, autorii se așteaptă ca aceștia nu doar să fie realmente interesați să navigeze cu ușurință pe paginile unui manual digital, dar și să contribuie ei înșiși la îmbunătățirea conținuturilor manualelor, să poată raporta informațiile obținute în mediul virtual la cele din realitate, să poată aplica cunoștințe obținute la elaborarea unui website, la comunicarea mai eficientă pe rețelele sociale și la formarea mai bună a gândirii critice, conștientizând performanțele incontestabile ale computerelor și înțelegând avantajele lucrului în rețea.
Nu în ultimul rând, elevii vor fi ghidați și încurajați să găsească și să culeagă informații din bazele de date și de pe motoarele de căutare, să facă prezentări în PowerPoint (PPT), Prezi etc., transforme documentele text obișnuite sau prezentările în Power Point în pagini web, să utilizeze diverse elemente grafice în prezentările lor, diagrame, tabele, imagini, animație, pictograme, parte din care le vor găsi ca modele pe paginile prezentelor manuale.
Conținutul manualelor digitale în cauză NU reprezintă versiunile tipărite ale manualelor recomandate de minister, ci sunt alcătuite utilizând sugestii ale autorilor, în conformitate cu recomandările curriculare. Ceea ce dă un plus de originalitate acestor manuale este mulțimea de activități multimedia interactive de învățare (numite, convențional, în literatura de specialitate, AMII (România) sau extensii multimedia interactive – abreviate, EMI (Republica Moldova), aducând în universul manualelor imagini, sunete, filme, animații, sarcini și jocuri interactive. Se va reține că în procesul de învățare pot fi utilizate cu succes ambele variante de manuale (tipar și online), dându-se preferință formatului acelor module care vor trezi 6 mai mult interes din partea elevilor. Varianta digitală a fost concepută astfel încât să poată fi folosită și pe laptop, tabletă sau smartphone.
O recomandare importantă ține de abordarea inter- și transdiciplinară a manualelor digitale. Aceste manuale permit contexte de colaborare a profesorilor de limba și literatura română cu profesorii de informatică, de geografie, psihologie, biologie, matematică etc.
Modalitățile de lucru cu ajutorul manualului digital sunt similare în toate cele 3 manuale, de aceea le prezentăm într-un ghid comun. A se reține că orice accesare (întâmplătoare, intuitivă sau ghidată) va deschide, de regulă, o pagină nouă. Această pagină nouă va permite prin marcaje speciale întoarcerea la pagina anterioară. De aceea manualul poate fi considerat unul prietenos și deschis.
Așadar, prezentul manual este o replică digitală adresată manualului tipărit, dar nu o copie a acestuia, gândit în așa fel încât să se completeze armonios, contribuind activ împreună la dezvoltarea profilului de formare al elevilor din clasele liceale. Ambele formate (cel tipărit și cel digital) se pot folosi concomitent, pentru a se obține un randament mai bun al activităților didactice.
Profesorul are obligația să inițieze elevul în metoda de lucru cu noile manuale digitale, încă de la prima oră. Prezentul ghid are menirea să vină în ajutorul atât al profesorului, cât și al elevului anume în acest scop, dar și pentru informare și precizare pe toată perioada de lucru cu manualul.
MENIU GENERAL. Interfața aplicației literaturaromana.md pune la dispoziția utilizatorilor o bară de meniu orizontală, situată în colțul din dreapta al ecranului, și o bară de meniu verticală, situată la stânga ecranului.
Bară de meniu orizontală e constituită din 3 butoane, care reprezintă 3 rubrici
permanente ale
manualelor elaborate: Acasă, Autori și Cuprins: