HARPA

Să cânte pot, credeam, chiar șerpii.
I-am pus ca grave strune harpei
Alăturea de coarda poamei
Și sfântul fir de păr al mamei.
Cu harpa stam sub mere coapte.
Ei blând cântau. Ci-n neagra noapte,
Trecând prin codru, singuratic,
Au prins a șuiera sălbatic,
Săreau să-mi muște mâna, fața,
Să-i sugă cântecului viața.
Sunai al mamei păr sub cetini,
Veniră-n fugă-atunci prieteni.
Când mă trezisem ca din vise,
Văzui c-o strună-ncărunțise.

:
:

Sarcină interactivă

Selecții corecte: 0 / 0
Selecții greșite: 0

Repetă exercițiul

Sarcini orale

1. Alege ipostazele eului poetic vierean şi motivează-ți opţiunea.

  • Fiu
  • Creator
  • Prieten
  • Jertfă
  • Luptător
  • Căutător
2. Meditează asupra soluţiei de ieşire din situaţia dramatică a eului liric : „Sunai al mamei păr sub cetini / Veniră-n fugă atunci prieteni”.

3. Comentează motivului harpei, valorificând una dintre semnificațiile propuse:
  • Harpa este instrumentul tradiţional, coardele ei semnificând legătura dintre cer şi pămînt.
  • Motivul harpei relevă tensiunile dintre instinctele materiale reprezentate de rama ei de lemn, coardele de linx şi aspiraţiile spirituale figurate de vibraţiile acestor coarde;
  • Sunetul harpei sugerează poezia însăşi, care poate cuprinde în sine Binele şi Răul;
  • Sunetul harpei simbolizează căutarea unei fericiri dezvăluite omului pe pământ doar prin certitudini părelnice.
4. Selectează verbele din text şi explică în ce mod alternanţa modurilor verbale şi a timpurilor creează impresia de transcendere într-o lume ireală, în lumea visului.

Sarcini scrise

1. Rezumă textul în două-trei enunţuri.
  • 1.1 Argumentează, în baza informației de la Catalogul lexematic, particularitatea liricii vieriene vizate.
2. Extrage toate simbolurile din text.

2.1 Repartizează în două coloane simbolurile ce reprezintă principiul binelui/ creator, iar în alta – principiul răului/ distrugător.

2.2 Ce simboluri sunt expresii ale meditaţiei poetului asupra condiţiei omului în raport cu:

  • spaţiul şi timpul;
  • dimensiunile istorice şi morale ale existenţei?
3. Comentează simbolul şarpelui, optând pentru una sau mai multe dintre semnificațiile propuse:
  • semn al întunericului şi al agresivităţii, forţă satanică, distrugătoare;
  • este cunoaştere, putere, amăgire, inteligenţă, şmecherie, răutate şi ispită;
  • este însuşi destinul;
  • poate susţine şi întreţine lumea sau o poate încercui (şarpele care-şi muşcă propria coadă), simbol al circularităţii acţiunilor;
  • simbol solar ce reprezintă relaţia feminin-masculin;
  • simbolul purificării, denaturării si depăşirii condiţiei umane, terestre;
  • este Satana, este Ispita, este duşmanul lui Dumnezeu şi cel ce a iniţiat „căderea";
  • simbolizează şarpele bun, cel ce sta lânga Sf. Ioan, sau de pe Sfântul Potir (Graal). 

Lucru în grup

1. Lecturați poezia Pâinea de Grigore Vieru.

„Frumos este chipul rugător
Al pâinii
Poate că şi cântăreţul
Lira spre ea
Mai adânc şi-ar pleca-o
Dacă nu i-ar părea
Atât de simplă
Atât de comună
Pâinea întâi să vorbească!
Şi acolo unde
Tace sfinţenia ei
Mut să rămână
Glasul aedului”.

2. Realizați o metaforă grafică pentru textul propus.

3. Definiți profilul creatorului, așa cum se desprinde acesta din text.