Proiectul meu: Dosar critic
Materiale necesare
Textele din critica literară și poezia lui
George Bacovia
Timp de lucru
1 săptămână.
Pași de lucru
Citeşte opiniile criticilor literari, în care este elogiată
sau negată originalitatea şi
inovaţia poetică a lui George
Bacovia.
Adoptă o poziţie, argumentând-o cu exemple din opera poetului.
Prezintă, într-o alocuțiune, produsul final.
”Din lirica bacoviană, orice forţă demiurgică este absentă. Demiurg s-a
mistuit în gol şi singura natură e prezentă. Plânsul ce străbate straturile
acestui univers liric nu este al creatorului, ci al «materiei». (…)
Pentru Bacovia, plânsul este tânguire cosmică. El nu-şi permite nici o
mitică antropomorfizare. Vaietul pare obiectivat ca în clasicul
«sunt lacrimae rerum». Un Bacovia clasic? Nu,
fără îndoială. Dar un Bacovia modern, constituindu-se în bună măsura prin antiromantismul
său.”
(Nicolae Balota „Aud materia plângând”, în „Umanităţi”, Editura „Eminescu”,
Bucureşti, 1973)
„Bacovia a fost şi nu mocnit, ci manifest - un foarte inteligent poet în fagurii lui
de laborator artistic, lucrând cu materiale incredibil de solide şi rezistente, un
edificiu artistic menit să dea întâia oară drept de cetate la noi, nu încă şi încă o
dată plenitudinilor vieţii, nu tropotitoarelor galopuri ale sângelui, ci, dimpotrivă,
surdinei, vidului, resorbţiilor, absurdului, sterilităţii, crepusculelor şi nopţii (…),
absențelor de energie, de sens, de tentativă, inițiativei anulate.
El este poetul negaţiilor de diferite nuanţe, ...
opera sa comparându-se şi comportându-se ca un
reproş inextingibil, adresat lumii.”
(Ion Caraion, „Bacovia. Sfârsitul continuu”,
Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1977)
"Atmosfera funerară impregnează până la saturaţie lirismul bacovian. Dacă
plumbul tutelar e plumbul cununilor mortuare, vegetalizat într-un simulacru
de existenţă doar pentru a propaga sonurile autumnale (…), nu există la
Bacovia o altă evocare a morţii decât figura neutră a dezagregării, sub
semnul unui vid moral, a unei nespus "de dureroase insensibilităţi (poezia
fiind ea însăşi un anestezic). (…) La Bacovia „thanatosul” e surprins printr-o
totală inaderenţă afectiva, într-o pură identitate cu lucrurile. Stihia
thanatică străbate întreaga lume fenomenală, fără ca poetul să adopte, spre
a o întâmpina, o altă atitudine decât cea lirică. Refuzând orice formă de
defensivă în fata morţii, autorul „Plumbului” o absoarbe cu o sporită, stranie
fervoare, cum un bulgăre de ţărână se lasă pătruns de ploaie.
Această elementaritate rară, această neutralizare profundă şi torturantă e, neîndoielnic,
efectul unei discipline estetice.”
(Gheorghe Grigurcu „Thanatosul obiectiv",
în „Bacovia, un antisentimental”, Editura Albatros, colecţia „Contemporanul nostru”,
Bucureşti, 1972)
„Primul lucru care ne izbește de altfel la G. Bacovia este tocmai spiritul teatral,
manierismul, stilul suferinţei. Nu ascultăm spovedania unui bolnav, ci luăm parte
la o punere în scenă, poetul desprinzându-se pe fondul universului căruia i-a dat
viaţa aproape ca un personaj. El e absent şi prezent, autor şi actor. Nu există
numai o lume bacoviană, dar fiinţa poetului, risipită în toate lucrurile, ia din
când în când înfăţişarea unui strigoi: se aud paşii lui obosiţi, răsuflarea lui
chinuită, plânsul lui sfâşietor.”
(Nicolae Manolescu „Metamorfozele poeziei”, EPL,
Bucureşti, 1968)