Biografie

Ion Neculce

A fost boier, dregător din Moldova și mare cronicar.

Data şi locul de naştere

S-a născut în anul 1672, în Prigorenii Mici (astăzi parte din comuna Ion Neculce).

Părinți și rude

Tatăl: vistiernicul Enache Neculce, boier cu stare, rudă cu Vasile Lupu.
Mama: Catrina Cantacuzino, fiica vistiernicului Iordache Cantacuzino, unul din cei mai bogaţi boieri ai vremii. Rămas de mic orfan de tată, Ion Neculce a fost luat sub îngrijire de bunica sa Alexandra („Iordăchioaia”), o femeie cu ştiinţă de carte şi cu legături strânse în societatea vremii, rudă cu familia lui Ieremia şi Petru Movilă. Este probabil că anume de la ea Ion Neculce a auzit multe din legendele şi informaţiile istorice care vor intra ulterior în letopiseţ.

S-a căsătorit în 1701 cu Maria, fata hatmanului Bogdan Lupul şi nepoata de soră a lui Dimitrie Cantemir.
Copii: o fiică, Ileana, şi feciorii: Bogdan, Ilie şi Alexandru.
Descendenţii lui Ion Neculce trăiesc până în ziua de azi.

Data şi locul morţii, locul de odihnă

A murit la o dată necunoscută, între 25 februarie 1745 (ultimul document semnat de el) şi 12 ianuarie 1746, când fiul său emite un act legat de moştenirea primită de la tatăl său. Mormântul lui Ion Neculce lângă biserica din Prigoreni, comuna Ion Neculce, județul Iaşi, România, modernizat în a doua jumătate a secolului XX şi înfrumuseţat cu un bust realizat de sculptorul Iftimie Bârleanu.

Activitatea literară

Cunoaştem un singur text major scris de Ion Neculce – „Letopiseţul Ţării Moldovei de la Dabija-vodă până la domnia lui Constantin Mavrocordat”. Lucrarea cuprinde evenimentele din 1662 până la 1743.

După toată probabilitatea, cronicarul şi-a început lucrul la „Letopiseţ” după anul 1732, când avea deja cca 60 de ani.

„Letopiseţul” şi „O samă de cuvinte” au fost publicate pentru prima dată de Mihail Kogălniceanu în 1845, în vol. II al culegerii sale „Letopiseţele Ţării Moldovei”. Kogălniceanu a cules şi a studiat un număr mare de cronici moldoveneşti şi munteneşti, unele dintre care aparţinuseră familiei sale de secole. Anume datorită publicaţiilor sale letopiseţele lui Grigore Ureche, Miron Costin şi Ion Neculce au ajuns la publicul larg.

Prima pagină din manuscrisul „Letopiseţului”

Foaia de titlu a primei ediţii

VI X XI XIII XXIII XXIV XXVIII

O samă de cuvinte
(fragmente)
de Ion Neculce

    Iar pentru Dumbrava Roşie, cum că au arat-o Bogdan-vodă cu leşii, Miron logofătul au lăsat de n-au scris. Dar acee dzicǔ să nu fie basnă. Şi pentru neamul Movileştilor, şi cum li s-au numit acest nume, dintru Ştefan-vodă cel Bun, Moghila, iar nu-i basnă. Şi altele multe n-or fi ştiut istoricii streini, ca să le pomenească toate. Deci o samă de istorii mai alese şi noi nu le-am lăsat să nu le scriem.
    Însă nu le-am scris la rândul lor, ce s-au pus de o parte, înaintea domniii Dabijii-vodă s-au scris. Ce cine va vrè să le creadă, bine va fi, iar cine nu le va crede, iarăşi bine va fi, cine cum îi va fi voia, aşa va face. Că mulţi istorici streini, de alte ţări, nu le ştiu toate câte să fac într-alt pământu.
    Tot mai bine ştiu cei de locǔ decât cei streini, însă ce să face în viiaţa lor, iară nu în delungate vremi, iar istoriile celi vechi mai bine le ştiu istoricii, că le au scrisă, iară nu audzite.

Ştefan-vodă cel Bun, vrând să margă la biserică întru o duminică dimineaţa, la liturghie, în târgu în Vasluiu, şi ieşind în polimari la curţile domneşti ce era făcute de dânsul, au audzit un glas mare de om strigând să aducă boii la plug. Şi mirându-să ce om este acela să are duminica, şi îndată au trimis în toate părţile, ca să-l găsască pre acel om, să-i aducă la dânsul. Şi l-au aflat pre om în sus, pre apa Vasluiului, cale de patru ceasuri, arând la o movilă ce să cheamă acum Movila lui Purcel.

Că pe acel om încă îl chema Purcel. Şi ducându-l pre acel om la Ştefan-vodă, l-au întrebat Ştefan-vodă: el au strigat aşè tare, şi pentru ce ară duminica? El au dzis că au strigat el să aducă boii la plug, şi ară duminica, că este om sărac, şi într-alte dzile n-au vrut frate-său să-i dè plugul, şi acum duminica i-au dat. Deci Ştefan-vodă au luat plugul fratelui celui bogat şi l-au dat fratelui celui săracǔ, să fie a lui.

      După ce au luat Bogdan-vodă domnia, au şi triimis pre Tăutul logofătul sol la turci, când au închinat ţara la turci. Şi aşè vorbăscu oamenii, că l-au pus viziriul de au şedzut înaintea viziriului pre măcat, şi n-au fost având mestei la nădragi, că, trăgându-i cibotile, numai cu colţuni au fost încălţat. Şi dându-i cahfè, nu ştiè cum o va bè. Şi au încept a închina: „Să trăiască împăratul şi viziriul!“. Şi închinând, au sorbit felegeanul, ca altă băutură.

      Când au pus ţara întăi domnu pre Petru-vodă Rareş, el nu era acasă, ce să tâmplase cu măjile lui la Gălăţi, la peşte. Şi au triimis boierii şi mitropolitul haine scumpe domneşti şi carătă domnească cu slujitori, unde l-ari întâmpina să-l aducă mai în grabă la scaon, să-l puie domnu. Deci el, întorcându-să de la Gălaţi, au fost agiunsu la Docolina, de au mas acolo cu dzece cară, câte cu şase boi carul, pline de peşte. Şi piste noapte au visat un vis, precum dealul cel di cee parte de Bârlad şi dealul cel di-ncoaci era de aur, cu dumbrăvi cu totul. Şi tot sălta, giuca şi să pleca, să închina lui Rareş. Şi deşteptându-să din somnu dimineaţa, au spus visul argaţilor săi, celor ce era la cară. Iar argaţii au dzis: „Bun vis ai visat, giupâne, că cum om sosi la Iaşi şi la Suceavă, cum om vinde peştile tot“. Şi au şi îngiugat carăle dimineaţa, şi au purces Petru-vodă înaintea carălor.
      Şi când s-au pogorât în vadul Docolinii, l-au şi întâmpinat gloata. Şi au început a i să închina şi a-l îmbrăca cu haine domneşti. Iar el s-au zimbit a râde şi au dzis că „de mult aşteptam eu una ca aceasta să vie“. Şi când au purces de acolo, argaţii lui au dzis: „Dar noi ce-om face, doamne, cu carăle cu peştile?“ Iar el au dzis: „Să fie carăle cu peşte, cu boi cu tot, a voastre. şi viniţi după mine, să vă fac cărţi de scuteală, să nu daţi nemică în dzilele mele“.

Podul Doamnei, comuna Costeşti, jud. Vaslui, România. Aici era vadul de la Docolina (orăşel dispărut) peste râul Bârlad.

Petru-vodă Rareş, când era închis în cetatea Ciceului în ţara Ungurească, avè nevoie de nemţi şi de unguri. Iar fiind doamna lui sirboaică, de neamul Despoţilor, fată lui Despot crai, au scris o carte sirbască la împăratul turcescu şi la viziriul, cu rugăminte. Şi au slobodzit cartea pre o fereastră gios din cetate. Şi au învăţat pre o slugă a lor, sirbu, ce avè, să să ducă cu cartea la Poartă, la viziriul. Şi mergând sluga acee la Poartă, a lui Petru-vodă, au scris viziriul la unguri să-l sloboadă pre Petru-vodă. Şi după ce l-au slobodzit, s-au dus la Poartă.
Iară după ce s-au dus Petru-vodă la Poartă, aşe vorbăscu oamenii, că au grăit viziriul împăratului să-l ierte şi să-l puie iar domnu în Moldova. Iar împăratul au răspunsu că-i giurat, pănă nu va trece cu calul preste dânsul, să nu-l lăsă. Deci viziriul au dzis că-i „prè lesne a plini măria ta giurământul“. Şi l-au scos la câmpu şi l-au culcat la pământ, învălit într-un harariu [la atingerea cursorului va apărea explicaţia: ţesătură groasă, din care se fac saci, desagi, ţoale etc.], şi l-au sărit împăratul de trii ori cu calul. Iar alţii dzicu că au şedzut supt un pod, şi împăratul au trecut de trii ori pe pod. Deci l-au îmbrăcat cu caftan, să fie iarăşi domnu în Moldova. Deci cum au slujit mai pre urmă turcilor, scrie letopisăţul.

Când i-au tăiat capul lui Barnovschii-vodă, calul lui au şi început a sări, cât n-au mai putut să-l ţie comisul în mână. Şi scăpându-l din mână, pe loc au cădzut de au murit. Şi vădzind turcii, mult s-au mirat şi au dzis: „Nevinovat au fost acest om“. Şi au cunoscut pre Barnovschii-vodă turcii, că au fost drept, şi s-au căit pentru că l-au tăiat. Şi s-au giurat ca să nu mai taie de acum domnu de Moldova. Numai letopisăţul de aceasta nu scrie nimicǔ. Iară oamenii aşè vorbescu, că au apucat unii dintru alţii.

     Vasilie-vodă, după ce au luat domnia de la Ţarigrad, s-au rugat viziriului să lasă ţara de bir trii ani, şi al triili anǔ să dè birul ţărâi o dată, şi pre turci pre carii or avè datorie în ţară să-i scoată, să nu supere oamenii. Şi i-au făcut pre voie viziriul. Şi după ce au vinit el în ţară, la scaonul domniii, contăş cu soboli n-au îmbrăcat trii ani, ci numai cu hulpi. Şi pe dzi numai o mierţe de pâine să mânca şi doi berbeci şi o ialoviţă la curtea domnească. Cheltuială puţină, mai mult de doi galbeni pe dzi nu ieşiè. Şi au făcut cărţi de doi galbeni pe dzi nu ieşiè.
Şi au făcut cărţi de slobodzie în toată ţara. Şi nemică din ţară n-au luat pănă nu s-au plinit trii ani. Numai din desetină şi din mortasipii, din goştină şi din vamă ce lua să chivernisiè. Iar pănă în trii ani s-au umplut ţara de oameni. Şi au scos atunce pre ţară fumărit, câte un leu de casă. Şi au plinit atunce tustreli birurile de le-au trimis la Poartă. Şi încă au rămas şi lui Vasilie-vodă o mie de pungi de bani dobândă. Atunce au triimis la Poartă poclon, de au mulţămit împăratului şi viziriului şi altor turci mari, blane de spinări de soboli pentru bine ce au făcut de au aşteptat ţara. Care acest dar n-au fost nici de un folos ţărâi, că au rămas obicei de dă ţara baraiamlâc de atunce încoace în toţi anii. De mirat lucru este că au fost domnu strein şi nu au fost grabnic la lăcomie.

     După ce s-au dus Vasilie-vodă la Poartă, l-au închis turcii în Edicula. Şi-l pârâè domnul muntenescu şi domnul moldovenescu şi Racoţi, craiul ungurescu, şi sta tare asupra lui, să-l omoară împărăţia. Şi giuruiè trii mii de pungi de bani. Iar Vasilie-vodă îş pierdusă toată nedejdea de viiaţă. Şi ş-au chemat toate slugile, câte ave prè lângă dânsul, acolo la Edicula şi ş-au împărţit toată averea lor. Şi le-au dzis, de a peri, să fie averea acee a lor, iar de nu va peri, să i-o de iarăş înapoi. Şi-ş aştepta numai ceasul, să vie să-l omoară. Iară atunce viziriul au chemat pre toţi paşii de era la Poarta împărătească şi au sfătuit cu dânşii şi li-au spus cum dăruiescu trii mii de pungi de bani, ca să-l omoară pre Vasilie-vodă. Şi toţi au sfătuit să-l omoară, numai unul dintre dânşii au dzis că mulţi bani sunt, dar la o împărăţie o leafă nu agiungu bani şi nu sunt mulţi. Şi acest om poate-fi este trebuitoriu, de giuruiescu ei atâte pungi de bani să-l omoară. Că acest om să cunoaşte că-i harnic. Şi poate să vie o vreme să trebuiască şi să slujască împărăţiii mai mult preţul decât trii mii de pungi de bani, îndzăcit decât giuruiescu ei. Şi grăind acel paşe acel cuvânt, au lăsat toţi după cuvântul lui. Şi l-au iertat împărăţia pre Vasilii-vodă şi l-au slobodzit din Edicula. şi după acee curund era să-l puie domnu. Iar n-au zăbăvit şi au murit.

Sarcini orale

1

1.1 Exprimă-ți opinia dacă letopiseţele anonime sunt parte a folclorului?

1.2 Care crezi că este relaţia lor cu folclorul?

1.3 Discutaţi afirmaţiile de mai jos, exprimându-vă argumentat acordul sau dezacordul:
- letopiseţele anonime sunt creaţii folclorice, pentru că nu le cunoaştem autorul;
- letopiseţele anonime nu sunt creaţii folclorice, pentru că au un singur autor;
- letopiseţele anonime nu sunt creaţii folclorice, pentru că narează evenimente istorice.

2

Judecând după prefaţa şi conţinutul letopiseţelor lui Grigore Ureche, Miron Costin şi Ion Neculce, cui crezi că erau adresate acestea?

3

Conturează portretul cititorului ideal al letopiseţelor moldoveneşti.

4

Există în ziua de azi o specie literară echivalentă cu letopiseţul? Dacă da, care este aceasta? Dacă nu există, care este cauza?

5

Meditează ce fel de studii trebuia să aibă, în secolele XVI-XVIII, un cronicar.

6

Numește sursele de care s-a folosit Ion Neculce. Explică de ce le-a ales anume pe acestea.

7

Dacă ai scrie în ziua de azi un letopiseţ, la ce surse ai recurge? Cum ai decide care surse sunt obiective şi merită încredere?

8

Primele letopiseţe semnate de autorii lor au fost scrise de clerici (Macarie, Eftimie, Azarie), următoarele – de boieri dregători. De ce clericii au început să le scrie înaintea boierilor?

9

Dacă astăzi istoria s-ar înregistra în letopiseţe, cine ar fi autorizat să le scrie? Cine ar face-o din proprie iniţiativă?

Joc de rol

Imaginează-ţi că eşti istoric în secolul XXIV. Urmează să scrii un manual de istorie, unde vei acoperi începutul secolului XXI (momentul de faţă) în istoria Republicii Moldova.

Ce surse ai la dispoziţie?
Cum te vei orienta între ele?
Ce date şi informaţii îţi lipsesc? Meditează pe marginea acestor probleme într-o pagină de jurnal.

În secolele trecute, înainte ca literatura artistică să se dezvolte pe larg în ţările româneşti, cele mai căutate lecturi, pe lângă scrierile bisericeşti, erau aşa-numitele cărţi populare. Ele cuprindeau romane, legende, povestiri din vieţile sfinţilor, dar şi informaţii despre tâlcuirea viselor, pronosticarea vremii de afară, horoscoape etc. De exemplu, Gromovnicul prezicea viitorul în funcţie de momentul când s-a produs un cutremur sau un anumit fenomen meteorologic (tunet, fulger etc.). Trepetnicul indica la ce trebuie să se aştepte persoana în funcție de când anume a strănutat sau i s-a zbătut o parte a corpului. Rojdanicul prezicea viitorul după luna naşterii. Fiziologul interpreta caracterul şi soarta omului după exteriorul lui.

Sarcini orale

10

Luând poezia rând cu rând, descrie sistemul cromatic sugerat în text.

11

Numeşte alte texte literare, folclorice sau culte, unde apare conflictul fratelui bogat cu cel sărac.

12

Cum se rezolvă (dacă se rezolvă) problema săracului în aceste texte?

13

Determină aproximativ ce distanţă presupune formula „cale de patru ceasuri”.

14

De ce pe vremea lui Ion Neculce distanţele se măsurau în acest mod?

15

Este plauzibil ca un strigăt de om să se audă peste aşa distanţă?

16

Repovesteşte legenda, transformând-o într-o povestire cultă. Drept reper, răspunde în text la următoarele întrebări:

- În ce lună a anului are loc întâmplarea?
- Cum îl cheamă pe fratele bogat al lui Purcel?
- Câţi boi are Purcel?
- Are familie proprie? Dacă da, care sunt numele nevestei şi ale copiilor?
- În ce fel de casă trăieşte?
- Cât de mare este ogorul pe care îl ară?
- Ce intenţionează să semene?
- Cum reacţionează când oamenii domnitorului vin să-l aducă la curte?
- Ce va face fratele lipsit de plug?

Vasile Alecsandri a expus în versuri o altă variantă a legendei, în care numele ţăranului este Burcel. Citeşte legenda şi înseamnă aspectele care o fac diferită de cea narată de Ion Neculce.

Movila lui Burcel
de Vasile Alecsandri

Într-o zi de sărbătoare,
Într-o zi cu mândru soare,
Care lumea-nveselea
Şi cu aur o-învelea,
Iată, mări, se ivea,
Ca alt soare strălucea
Domnul Ştefan cel vestit,
Domnul cel nebiruit!
El pe cal încăleca
Şi cu mulţi voinici pleca
De la scara curţii lui
La biserică-n Vaslui.
Clopotele răsunau,
Steagurile-i se-nchinau,
Armăsarii spumegau,
Frâiele şi le muşcau,
Iar poporul tot striga:
„Să trăieşti, măria-ta!”
Când aproape de intrare,
Ce se aude-n depărtare?
Glas de om chiuind tare:
„Hai, ho, ţa, ho, Bourean,
Trage brazdă pe tăpşan.”
Ştefan-vodă se oprea
Şi din gură-aşa grăia:
„Auzit-aţi, auzit
Glas de român necăjit?
Într-o clipă să-l găsiţi,
Şi cu el aici să fiţi.”

Cinci panţiri se alegeau,
Pe Vaslui în sus mergeau
Până zăreau într-o movilă
Un român arând în silă
Şi movila brăzduind,
Şi din gură chiuind:
„Hai, ho, ţa, ho, Bourean,
Trage brazdă pe tăpşan!”
Cei panţiri descălecară,
Pe român îl ferecară,
La Vaslui îl aduceau
Şi la Domnul mi-l duceau:
„Măi române, să n-ai teamă,
Spune nouă cum te cheamă?”
„Teamă n-am, că sunt român!
Teamă n-am, că-mi eşti stăpân!
Tu eşti Ştefan domn cel mare,
Care-n lume seamăn n-are,
Şi eu sunt Şoiman Burcel,
Puişor de voinicel!”
„Să trăieşti dacă n-ai teamă!
Dă-ne nouă bună seamă
Cum de te-ai păcătuit
Să te-apuci de plugărit,
Tocmai în zi de sărbătoare,
Tocmai în timp de închinare?”
„Doamne, pun mâna la piept
Şi mă jur să-ţi spun cu drept.
Pân-a nu-ajunge plugar

Aveam falnic armăsar
Şi o ghioagă nestrujită,
Cu piroane ţintuită,
Care când o învârteam,
Proaşcă prin duşmani făceam,
Câte opt pe loc turteam!
Alelei! pe când eram
Om întreg de mă luptam,
Mulţi păgâni am mai stricat!
Multe capete-am fărmat
De tătari şi de lifteni
Şi de falnici ungureni!
Iar în loc la Războieni
Mi-a căzut ghioaga din mână
De o sabie păgână:
Dar n-a căzut numai ea,
A căzut şi mâna mea
Cu păgânu-alăturea!
De-atunci n-am ce să mă fac,
C-am ajuns un biet sărac,
Nici n-am casă, nici n-am plug,
Nici juncani ca să-i înjug!
Toată vara m-am rugat
De bogaţii cei din sat
Să-mi dea plugul ca să ar…
Mi-a fost ruga în zadar.
Atunci, Doamne, mă-ntorsei,
La tătari că mă dusei,
Un plug mare că prinsei,
Şi c-un bou îl înjugai
Şi de lucru m-apucai,
Că săracul n-are soare,
Nici zile de sărbătoare,
Ci tot zile lucrătoare!”
Domnul Ştefan l-asculta

Şi din gură cuvânta:
„Măi Burcele, fătul meu!
Iată ce hotărăsc eu:
Ia-ţi un plug cu şase boi
Şi mergi bogat de la noi.
Ia-ţi movila răzeşie,
Ca s-o ai de plugărie,
Dar în vârfu-i să te-aşezi,
Ca stejar să priveghezi,
Şi tătarii de-i vedea
C-au intrat în ţara mea,
Tu să strigi cât ce-i putea:
„Sari, Ştefane, la hotare
C-a intrat sabia-n ţară!”
Atunci eu te-oi auzi,
Ca un zmeu m-oi repezi
Şi nici urmă-a rămânea
De tătari în ţara mea!”

Examinează prima pagină din banda desenată în baza legendei despre
Movila lui Burcel. Care versiune a legendei este ilustrată – cea a lui
I. Neculce sau cea a lui V.Alecsandri? Cum ai determinat aceasta?

• Care replici constituie citate din legendă?
• Care momente de dialog au fost compuse de autorii benzii desenate?

Sarcini orale

1

Când călătoreşti în străinătate, cum te informezi despre regulile de comportament şi alimentaţia specifică ţării respective?

2

Din ce surse s-ar fi putut documenta logofătul Tăutul despre obiceiurile turceşti, înainte de călătoria la Poartă?

3
  • Ţi s-a întâmplat să fii pus în situaţia de a consuma mâncăruri sau băuturi necunoscute? Relatează aceste experienţe.
  • Cum te-ai simţit? Ai optat să guşti alimentele sau le-ai refuzat?
  • Aveau acelaşi gust cum te-ai aşteptat?
  • Care feluri de bucate şi băuturi necesită instrumente sau recipiente speciale?
  • Ştii cum să te foloseşti de ele? Dacă da, povesteşte cum ai învăţat aceasta.
  • Care din mâncărurile şi băuturile globalizate sunt cele mai populare în ziua de azi? De ce?

Cafeaua a devenit populară în Europa Centrală datorită armatei otomane. La al doilea asediu al Vienei, din 1683, turcii au fost învinşi şi au fugit, abandonând numeroase provizii, printre care erau şi saci cu boabe de cafea. Legenda spune că un spion polonez şi traducător din limba turcă, Georg Franz Kolschitzky, a primit aceşti saci drept remunerare pentru serviciile sale şi a deschis prima cafenea din Viena.

Sarcini orale

1

În ce texte literare şi pelicule cinematografice ai mai întâlnit
motivul prinţului necunoscut şi descoperit ulterior?

2

Aminteşte-ţi de drama „Apus de soare”, studiată în clasa a X-a. În viziunea lui Barbu Delavrancea, cum descoperă Petru Rareş cine este tatăl său adevărat?

3

Cum explici interesul continuu pentru ştiinţele oculte?

4

Cum crezi, înainte de a întâmpina delegaţia de la curtea domnească, Petru Rareş îşi interpretase visul la fel ca şi argaţii? De ce?

5

Citeşte fragmentele din cărţile populare. Ai întâlnit asemenea texte în ziua de azi, publicate recent?

6

De ce astăzi, în epoca tehnologiilor digitale, oamenii continuă să citească aşa texte şi să le cumpere?

7

Înscenaţi în clasă episodul descris de Ion Neculce, adăugând, la dorinţă, personaje şi detalii.

Sarcini orale

1
  • De ce este important ca vizirului să i se scrie slavoneşte, nu româneşte?
  • Care erau limbile de circulaţie internaţională în secolul XVI?
  • Cum explici faptul că Petru Rareş nu ştia să scrie într-o limbă atât de importantă în perioada sa istorică cum era slavona?
2
  • Referindu-te la cunoştinţele tale despre Evul Mediu românesc, decide dacă faptul că soţia lui Petru Rareş ştia să scrie în limba slavonă era un lucru obişnuit pentru o femeie. Argumentează.
  • Ce limbi trebuia să cunoască un om cult din perioada Renaşterii? De ce anume acestea?
  • Dacă în ziua de azi ai scrie unui mare conducător de stat, ce limbă ai alege? De ce?
3
  • În ce texte folclorice sau inspirate din folclor calul este un personaj important, eventual cu puteri magice?
  • Ce credinţe şi superstiţii legate de cai cunoşti?
  • Cum crezi, de ce sultanul a făcut o promisiune realizabilă în privinţa lui Rareş, în loc să jure ceva imposibil?

Sarcini scrise

4

Improvizând, reconstituie scrisoarea lui Petru Rareş către vizir (în limba română).

Din „Trepetnicul”, carte populară, aflăm că ochiul drept de se va clăti, ce vei gândi, pe voie-ţi va fi. Ochiul stâng şi sprânceana stângă de se va clăti, odată amândouă, o mânie iute despre o parte îţi va veni şi apoi iar se va potoli. Coada ochiului stâng de se va clăti, o voie rea sau o gâlceavă vei avea. Geana stângă de se va clăti, ceartă şi gâlceavă vei avea. Coada ochiului drept de se va clăti, dobândă vei avea. Părul genii deasupra la ochiul drept de se va clăti, veselie vei avea. Părul genii deasupra la ochiul stâng de se va clăti, un prieten neştiut îţi va veni. Părul genii la ochiul stâng dedesubt de se va clăti, vei avea cinste de la un puternic.

Din „Rojdanicul”, ori zodiacul, carte populară, aflăm că în luna Indrele de se va naşte feciorul, el va fi mijlociu de stat; la o zi sfântă va fi născut. De ar învăţa carte, el ar fi învăţătoriu tuturora; de nu va învăţa, el va fi muncitoriul. Şi de va vre să slujască, ave-va cinste mare de boieri şi de domnul său. De tânăr, el va fi cămatnic, iară de cătră bătrâneţe, bine va lăcui. Semne va ave de vărsat. Boli-va de cap şi de toate încheieturile. Primejdii va avea, că va căde despre un cal. Semn va avea în cap; şi va ave o frică re, ci să se păzească de un cuţit şi de o săgeată şi de o secure. Şi la un râu mare, va avea frică.

5

Examinează o hartă a României moderne şi trasează itinerarul slugii lui Petru Rareş de la Ciceu (aflat între Năsăud şi Dej, jud. Bistriţa-Năsăud) până la Constantinopol (Istanbul, Turcia).

De ce mijloace de transport se putea folosi servitorul?
Erau acestea accesibile pe orice vreme sau existau limite?

Ce pericole îl păşteau pe drum?

Ce pregătiri ar fi necesare pentru un drum ca acesta? Faceţi o listă a obiectelor pe care le va lua servitorul.

Din „Gromovnicul”, carte populară, aflăm că de va tuna în numărul (zodia) Leului, în oameni mari va fi moarte şi în grâne stricăciune, iar într-altă hrană va fi roadă. Şi în latura dinspre apus va fi durere în oameni şi mai vârtos zgaibe, pecingeni şi râie şi în oamenii cei mai mari foarte rău va fi.
Iarna va fi mare şi ploioasă şi cei mai înţelepţi vor avea pagubă. Iarna de va tuna sau va fulgera spre miazăzi, atunci ploi vor fi multe, şi va fi foamete: văile şi pâraiele se vor umple de apă şi marea se va turbura şi în boieri va fi beteşug. Întru acele lature, unde va tuna, va fi pâine multă, unt de vacă şi alte fructe vor fi multe.

Joc de rol

În grupuri a câte trei, improvizaţi conversaţia dintre Petru Rareş, doamna Elena şi slugă, în care domnitorul şi soţia sa îi dau indicaţii şi sfaturi.

Sarcini orale

1

Unde în literatură ai mai întâmpinat motivul semnelor şi al fenomenelor care indică inocenţa unei persoane?

2

În ce texte mai apare motivul animalului care moare la moartea stăpânului?

3

Dacă această istorie este o legendă, de ce conştiinţa populară a făcut ca animalul devotat să fie anume calul, şi nu câinele?

4

Rescrie scena din perspectiva unui cronicar otoman, ţinând cont de următoarele aspecte stilistice:

- Stilul otoman este, în general, plin de înflorituri şi epitete complexe;
- Creştinii vor fi numiţi „necredincioşi”, „ghiauri”;
- Se vor face invocări religioase şi referinţe la Allah;
- Este posibil ca acest cronicar imaginar să cunoască detalii adăugătoare – fii creativ!

Sarcini orale

1

De ce Vasile Lupu a economisit la curte şi a eliberat poporul de mai multe impozite, în loc să-i facă să plătească pentru a aduna birul?

3

Cum ar arăta o iniţiativă economică asemănătoare
în ziua de azi?

Sarcini în scris

5

Alcătuieşte o listă a posibilelor cheltuieli la curtea domnească pentru o săptămână, reflectând toate aspectele vieţii domnitorului, a familiei sale şi a servitorilor.

Tot din pravila lui Vasile Lupu aflăm că cela ce va găsi comoară cu vrăji şi cu draci, nemica să nu i să dea, ce să ia tot domniia.

Cela ce nu va chema vraci la boala muerii lui şi să-i cumpere de tot fealiul de vracevanii şi de alte de toate bucatele ce-i vor trebui, şi de va muri atunce, dentr-acea boală, piiarde-va bărbatul tot venitul ce va avea de pre ocinile muerei, sau măcar de i-are fi şi dăruit ceva şi aceaia vor lua, sau şi alt lucru ce va fi după obiceaiul locului, cumu s-are dzice oarece are avea.

De să va prileji să nu să afle vraci acolo, atunce iaste datoriu bărbatul să trimită unde va găsi, să-i aducă de va fi aproape; iară de va fi departe, nemică nu-i datoriu.

Muiarea, de nu va chema vraci la boala bărbatului, sau de nu-1 va nice socoti, nu va piiarde nemic den venitul său ce va avea de la bărbat.

Cela ce-s va trimite pre fiiu-său cel bolnav la şpitali, acela-s-va piiarde puterea cea părintască ce au asupra fiilor; acesta fiiu de s-are prileji să ucigă pre tată-său, nu s-are certa ca cela ce-l ucide pre tată-său, ce s-are certa ca un ucigătoriu ce face ucidere grabnică.

Aşea într-acesta chip să paţă şi fiiul cela ce va trimite pre tată-său în şpitali.

2

Care din liniile de buget rămân valabile pentru reşedinţa unui preşedinte modern de ţară? Care nu mai există?

4

De ce blănurile valorau atât de mult, drept articol de consum şi drept cadou/mită?
Ce valoare au blănurile astăzi?
Care ar fi echivalentul lor în prezent?

Sub Vasile Lupu a fost publicată prima culegere oficială de legi a Moldovei, intitulată Carte românească de învăţătură de la pravilele împărăteşti şi de la alte judeaţe, care mai este numită „Pravila lui Vasile Lupu”.

Iată câteva fragmente:
De va fura neştine clopot de la dobitoc, de la fiece feal de dobitoc, şi de să va vădi, să-l bată ca pre un fur. Iară de să va prileji să piiae şi acela dobitoc, ca să aibă a-1 plăti cela ce-au furat clopotul.

Ceia ce vor intra în vie, sau în pomăt, pentru să mănânce numai poame, să nu să cearte; iară de să va arăta lucrul cum au mărs să fure, să-i bată şi să le ia şi hainele.

Cine va ocoli locul acela unde să cade să plătească vama, sau va treace pre niscare drumuri neâmblate, alegând de are fi cu ştirea vameşilor, iar într-alt chip de va lăsa drumul cel mare, tot negoţul ca să-ş piiardză.

Oricare vamăş va lua vamă mai mult decât iaste obiceaiul să ia, acesta ca să aibă certare după cum va fi voia giudeţului.

6

Extrage denumirile impozitelor menţionate în text şi determină care din acestea continuă să existe, în esenţă, în Moldova contemporană.

Sarcini orale

1

De ce Vasile-vodă şi-a împărţit averea slugilor, dar era gata s-o ia înapoi, dacă rămânea în viaţă?

2

Cum explici faptul că membrii divanului nu considerau ruşinos să accepte mită din partea domnitorilor străini?

Joc de rol

„Turnul ambasadorilor” mai este numit şi „Turnul inscripţiilor”, pentru că, pe parcursul secolelor, prizonierii au lăsat pe pereţii temniţelor inscripţii în mai multe limbi europene.
Improvizează o inscripţie pe care ar fi putut-o face Vasile Lupu în aşteptarea execuţiei.

LUCRU ÎN GRUP

III Recreaţi, în clasă, dezbaterile din divanul împărătesc. Cinci-zece membri ai divanului (aveţi grijă să le daţi participanţilor nume adecvate) vor lua cuvântul împotriva lui Vasile Lupu, iar unul va prezenta punctul alternativ de vedere. Încă un personaj va fi vizirul.

Participanţii îşi vor pregăti discursurile în prealabil, dar vor fi gata şi să dialogheze spontan.