Sarcini în scris

1

Transcrie, din textul propus, lexeme/sintagme ce precizează cronotopul textului. La ce perioadă din istoria ţării se referă textul?

2

Completează fişa de identitate a personajelor (cuconaşul, cucoana, dascălul) din text:

Nume/Prenume
Ce ştiu despre personaj?
Date legate de familie
Statut social
Aspect fizic
Vârstă
Obiceiuri
Caracter/ trăsături
Fapte
Relații cu alte personaje
Alte aspecte (limbaj)

Sarcini orale

3

Raportează profilul intelectual al cuconaşului, atestat în farsă, la aşteptările cucoanei şi ale dascălului.

4

Motivează condiţia dascălului de om al datoriei şi onoarei, luând ca repere: comportamentul, consecvenţa propriilor acţiuni, atitudini şi viziuni.

Sarcini în scris

5

Pornind de la afirmaţia Cuconaşul este/nu este vinovat de educaţia sa, adu argumente pentru ambele aripi ale graficului:

PRO CONTRA

Ex.: Membrii familiei l-au educat în funcție de principiile lor morale şi educaţia proprie.

Ex.: Cuconaşul a crezut că i se cuvine orice, pentru că este fiu de aristocrat.

5.1 Examinează relaţia dintre argumente şi contraargumente.
5.2 Marchează argumentul şi contraargumentul-pereche.
5.3 Formulează concluzia generală asupra problemei educaţiei cuconaşului.

Sarcini orale

6

Formulează o concluzie cu referire la idealul educaţional în sec. al XVIII-XIX-lea.

7

Pornind de la intervenţia auctorială din începutul şi sfârşitul farsei, formulează un răspuns la întrebarea:
Ce ar schimba în farsa sa Constantin Stamati, dacă ar scrie despre timpurile noastre?

Sarcină în scris

8. Completează harta textului dramatic după schema propusă.
Titlul: satira „ Neneaca, cuconaşul ei şi dascălul ” de Constantin Stamati
Tema:   
Nucleul tematic 1

Confruntarea dintre neneacă şi dascăl

Personaje

NENEACA
Prototipul mamei

-
-

Dascălul
Prototipul intelectualului

-
-
-
Probleme

1. Subestimarea rolului dascălilor în educaţia tinerei generații, în special, a aristocraților;

2.
3.
4.
Nucleul tematic 2

Discuţia dintre cucoană, slujnică și arnăut

Personaje

CUCOANA

-
-

SLUJNICA

TIPUL UMAN
-
-
ARNĂUTUL
TIPUL OMULUI CINSTIT
PROBLEME

1. Aprecierea oamenilor în funcție de locul pe care-l ocupă în ierarhia socială;

2.
3.
4.
Nucleul tematic 3

Examinarea cuconaşului de către dascăl

Personaje

DASCĂLUL
Tipul uman al profesorului
îndrumător

-
-
-

CUCONAȘUL

TIPUL UMAN
-
-
PROBLEME

1. Prostia păturilor sociale de elită; goana după moda timpului;

2.
3.
4.

Sarcini orale

9

Comentează, folosind informaţia din harta textului dramatic, natura clasicistă a farsei.

10

10.1 Compară farsa lui C. Stamati „Neneaca, cuconaşul ei şi dascălul” cu un fragment din satira lui Fonvizin „Neisprăvitul” 1781.

10.2 Identifică afinităţile de idei și probleme, precum şi trăsături distinctive ale textelor.

Joc de rol

Pornind de la premisa că o comedie trebuie şi să satirizeze, dar şi să îndrepte defectele criticate, expune-ţi părerea vizavi de sistemul de educaţie de atunci şi cel actual, asumându-ţi un rol. Propune soluţii de ameliorare a situaţiei.

Conservatorul/tradiţionalistul - apreciază meritul soluţiilor vechi, prezintă neajunsurile fără a elimina posibile îmbunătăţiri;
Exuberantul - plin de energie, expresivitate exterioară, emite idei originale, imposibil de aplicat în practică, asigurând astfel o atmosferă creativ-imaginativă;
Pesimistul - neagă posibilitatea oricărei îmbunătăţiri a soluţiilor originale;
Optimistul - critică poziția pesimistului şi susţine, în mod realist, soluţiile propuse de exuberant.