De ce autorul insistă să utilizeze, repetat, substantivul „piatră”, în loc să încerce a-l înlocui prin sinonime?
A fost prozatoare, romancieră și nuvelistă din epoca interbelică.
Data și locul de naștere
8 decembrie 1876, comuna Ivești, județul Galați.
Părinţi și rude
Fiica ofiterului Dimitrie Bengescu şi a profesoarei Zoe (născută Ştefănescu).
Data şi locul morţii, locul de odihnă
5 martie 1955, București
1912
În ziarul „La Politique”, cu articolul „La moartea actorului Petre Liciu”, publicat sub pseudonimul Loys.
1919
„Ape adânci”
1920
„Sfinxul”, devenit „Lui don Juan în eternitate”
1921
„Femeia în fața oglinzii”
1923
„Balaurul”
1915
„Povârnișul”
1920
„Bătrânul”
1925
„Fecioarele despletite”
1927
Concert din muzică de Bach”
1938
„Rădăcini”
1936
Marele Premiu al Societatii Scriito¬rilor Români;
1946
Premiul Naţional pentru proză.
Din strană cerul îşi răstoarnă
Talazul orgilor de-argint,
Şi luna rupe noaptea-n coarne,
Şi noaptea cade la pământ,
Unde-n adâncuri, cu putere,
Pietroase spaţii detronând,
Pietrarii, dincolo de eră,
Şi dincolo de infinit,
Coboară-n propria lor soartă,
Unde de vii s-au fost zidit
Pietrarii vecilor de piatră,
În piatra pietrei nemurind.
Un clopote de piatră dură
Pe turn de piatră ridicat,
Şi piatra e cu piatra-n gură,
Şi piatra-n piatră a săpat
Un mit al ei şi tot de piatră —
În necuprins şi peste tot,
Unde mai dincolo de moarte
Din piatra pietrei piatră scot
Pietrarii: Ce imens adânc, —
Ei parca-n albul pietrei ning.
De ce autorul insistă să utilizeze, repetat, substantivul „piatră”, în loc să încerce a-l înlocui prin sinonime?
Elaborează câmpul lexical al cuvântului „piatră”.
Descrie sistemul cromatic sugerat în text.
Care culori prevalează? De ce?
De ce culoare poate fi piatra naturală?
Unde în Republica Moldova există mănăstiri sau biserici rupestre?
De ce au fost construite în acest mod, în loc să fie clădite din piatră?
Sub mai multe oraşe din lume există Galerie subterană care servea primilor creștini drept refugiu, loc de cult și de înmormântare. catacombe . În ce mod pot fi ele utilizate în ziua de azi?
Examinează imaginile caselor din diverse tipuri de piatră. Comentează modul în care a fost valorificată frumuseţea şi forma pietrelor.
Apelând la cunoştinţele tale din geografia economică a Republicii Moldova, enumeră localităţile unde se extrage, în prezent, piatră.
Ce instrumente folosesc pietrarii în munca lor?
Ce simbolism atribuiți acestor instrumente?
De obicei, meşterii prelucrează roca sub cerul liber. Ei plasează bucata de piatră direct pe pământ în poziţie orizontală şi ore în şir, sprijinindu-se când pe un genunchi, când pe celălalt, înlătură cu multă migală strat după strat, pentru a ajunge la forma dorită. După prelucrarea primară, se trece la detalii, ornamente şi personaje. Ornamentele sunt diverse – rozetele spiralate şi solare, soarele şi luna, stele de diferite forme, rombul, cercul, triunghiul, flori, pomul vieţii, vrejuri cu flori şi frunze, viţa-de-vie cu struguri şi frunze ş.a. Majoritatea motivelor au avut la origini funcţii magice, care pe parcurs s-au pierdut, s-au redus doar la simple simboluri cu caracter estetic.
În procesul de lucru, meşterii pietrari utilizează următoarele procedee de cioplire şi tehnici ornamentale: tehnica crestării, tehnica inciziei, tehnica reliefului plat, reliefului mediu şi înalt, tehnica cioplirii ajurate, tehnica sculpturii rotunde. Unele din ele sunt de origine arhaică, altele sunt preluate de meşteri mai recent.
(http://www.patrimoniuimaterial.md)
Luând ca reper informația de la rubrica Curiozități, examinează simbolurile de pe pietrele funerare din secolul XIX, sculptate manual de către vechii pietrari. Interpretează simbolurile, referindu-te la motivele biblice şi viaţa lui Isus Hristos.