Gen literar care se caracterizează prin modalitatea directă a comunicării.
Individualitatea creatoare, definită ca voce interioară a textului, care nu se confundă cu personalitatea biografică a autorului.
Conținutul abstract al unei opere literare, definit print-o situație sau un conflict, care conține latent elementele subiectului.
Modalitate prin care se realizează tema operei literare, reprezentând o situație cu caracter de generalitate și desemnând unitatea structurală minimală la nivelul mesajului ideatic al textului.
Element verbal cu valoare simbolică, adeseori, motiv literar care este reiterat cu o anumită periodicitate și în chip intenționat într-o operă literară.
Procedeu folosit în scopul sporirii expresivității unei comunicări prin jocul de sens al cuvintelor.
Parte a poeticii care se ocupă cu studiul versificației, incluzând metrica, ritmul, rima și structura strofică.
1) Exprimarea directă a sentimentelor, a atitudinilor și a ideilor eului liric.
2) Eul liric este marcat în text prin pronume şi verbe, de regulă la persoana I,
sau sugerat prin stări lirice.
3) Se atestă figuri de stil, mijloace expresive (fonetice, lexicale, morfologice, sintactice,
stilistice) și imagini artistice (auditive, vizuale, olfactive, kinestezice).
4) Cadrul liric: coordonate spaţiale şi temporale subiective.
5) Prezența elementelor prozodice: strofe, picior metric, rimă.
lirica intimă (elegia, romanţa, doina);
lirica descriptivă (pastelul, idila şi pastorala); lirica socială (oda, imnul, satira, epigrama, strigăturile);
lirica filozofică (meditaţia).
lirica eului – prin excelenţă subiectivă, confesare directă;
lirica obiectivă sau lirica rolurilor – însuşirea concepţiei şi a formei de trăire subiectivă a unei categorii sociale;
lirica măştilor (T. Vianu) - autocomunicarea se face alegoric, sub chipul unei psihologii.
Pentru a-ți consolida cunoștințele despre genul liric, deplasează sintagmele spre definițiile corespunzătoare.
Selectați o plachetă de versuri a unui autor basarabean consacrat și
elaborați scenariul desfășurat pentru o lansare de carte.
Repartizați rolurile în echipă pentru următoarele responsabilități:
Lucrând în perechi, reprezentați, în diagrama Venn, comparaţia dintre o plachetă de versuri şi un album muzical.
Examinați albumul În căutarea cuibului pierdut (1995) al formaţiei Pasărea Colibri.
Improvizați, în scris, schimbul de e-mailuri dintre liderul formaţiei şi directorul artistic al acesteia, în care liderul va argumenta ordinea pieselor şi designul copertei.