Analizează distribuirea elementelor de compoziţie în tabloul „Cântare scrisului nostru” de Teodor Buzu, urmărind relația dintre ansamblu acestora și textul literar propus.
1.1 Aminteşte-ţi scriitori care au elogiat graiul matern.
Recită secvenţe din textele acestor autori.
1.2 Identifică similitudini, la nivelul mesajului global, între
poezia viereană și textele menționate.
Analizează elementele prozodice ale textului, precizând:
a) măsura versurilor;
b) piciorul metric;
c) rima poeziei.
Selectează versurile care exprimă următoarele stări și atitudini ale eului liric:
a) revoltă;
b) neputință;
c) tristețe;
d) mândrie.
3.1 Formulează-ți, într-un enunț dezvoltat, propriile emoții postlectorale.
4.1 Comentează valoarea stilistică a structurilor ce conțin lexemul
latiniei
(exemplu: crinii latiniei).
4.2 Formulează adevărul istoric pe care-l valorifică autorul, reiterând
aceste sintagme.
5.1 Argumentează sugestia poetică a epitetului inversat
„strâmb dascăl”.
5.2 Formulează o concluzie cu referire la rolul școlii în promovarea
limbii unui neam.
5.3 Argumentează, din perspectiva generației pe care o reprezinți,
actualitatea textului.
6.1 Cercetează placheta de versuri
Numele tău
de Grigore Vieru, din care face parte și poezia
Cântare scrisului nostru.
6.2 Citeşte lista titlurilor incluse în plachetă şi poeziile
propriu-zise.
6.3 Scrie o pagină de jurnal reflexiv,
din numele autorului, în timp ce acesta decide care va fi ordinea
includerii textelor în volum.