1. Se regăseşte această dimensiune între tezele formulate de Mircea Eliade în lucrarea Itinerariu spiritual ? Transcrie secvenţele de text care prezintă această dimensiune.
de Mircea Eliade
„...Ne vom opri cu toţii la un echilibru cerut de structura noastră spirituală. Vom ramâne
matematicieni, critici, medici, literaţi sau oratori. Dar cercurile conştiinţelor noastre se
întretaie, totuşi. Elipsele alcătuiesc teritoriul comun pe care îl cultivă fiecare şi din ale
cărui roade se înfruptă toţi: cultura. Iar cultura nu se poate comunica, nu poate exista decât
într-o societate legată printr-o identitate de experienţe.
Să nu ne gândim, aşadar, la inutilitatea experienţelor în veacul nostru de muncă specializată.
Să nu socotim timp pierdut pentru un medic, cunoaşterea şi savurarea poeziei orientale sau a
ezoterismului sau a artei noi. Numai în măsura în care a simpatizat cu domenii, sisteme şi
oameni străini specialităţii - se poate numi un om cult , poate împrăştia şi respira atmosfera
culturală...
Cultura aşadar, nu e decât valorificarea experienţelor sufleteşti şi organizarea lor
independentă de celelalte valori (economice, politice, de exemplu). Precizarea aceasta e justă
atât pentru indivizi, cât şi pentru popoare. O cultură este un univers spiritual viu. Izvorând
din experienţe, din viaţa lăuntrică; iar viaţa lăuntrică fiind întotdeauna o sinteză printre ai
cărei reactivi nu trebuie să uităm conţinutul etnic -cultura va fi întotdeauna colorată etnic,
şi nuanţată individual. Că există culturi rezemate pe o baza etnică - faptul e dovedit
istoriceşte. Ne amintim: cultura chineză, indiană, greacă, latină etc. ...Civilizaţia se
transmite unui număr infinit de generaţii, şi poate trece hotarele... Cultura ramâne atât timp,
cât există atmosferă spirituală, dogmele din care a izvorât. Îmbătrânește, apoi, se usucă şi
moare. Cultura, aşadar, nu e provocată de evenimentele istorice, brute. Istoria e însăşi o
parte dinamică a culturii. Ca şi un organism, cultura are funcţiuni: idealuri, credinţe, legi etc.
Dar să ne întrebăm: care este nisus formativus al culturii române? Avem o cultură
etnică? Nu,
pentru ca nu am ştiut să dezvoltăm poziţiile spirituale, cât de puţine, pe care ni le dăruieşte
religia creştin-ortodoxă. Am avut o cultură care să rezulte din atmosfera spirituală din jurul
Bisericii? Nu, pentru că cultura româneasca nu a fost fecundată decât de un suspect germen
franţuzesc importat într-o epoca de criză şi prefaceri ale spiritului apusean.
Nu am avut nici o cultură unificată prin didactică, prin şcoli. Umanismul nostru a fost ridicol,
când s-a încercat a se introduce în mase. Clasicismul din şcoli, pâna la sfârșitul veacului
trecut purta încă urmele dascălilor bizantini, aduşi de fanarioţi. Cultura românească n-a avut
până acum un punct de sprijin, deci o unitate. De aceea ne vine şi atât de greu a vorbi de o
cultura româneasca propriu-zisa. Nu avem decât o îndoielnică civilizaţie, care exaltă
periferia, viciază politica şi chinuie elita. Cultura noastră, născută din experienţele brute,
retrecute prin unghiul bisericii sau al didacticii - va putea oare rămâne întotdeauna
dezarticulată? Se va mai putea numi atunci cultura?
de Grigore Vieru
Pe ramuri păsări au muţit
Şi-n codru vânt s-a liniştit -
Ascultă doina din strămoşi
Sub mari luceferi luminoşi.
Se aude suflet românesc
Curgând prin naiul cel domnesc,
De crezi că ar sufla Iisus
În focul vetrei Lui de Sus.
Există un drag trandafir
Românesc,
El se numeşte
Zamfir
Românesc,
Fericită Ţara de vis
Românesc
Ce l-a născut şi deschis Românesc!
Pe lume este un
Mihai
Şi un
Enescu şi un grai,
Avem cu ei un legământ,
Deci, încă-i bine pe pământ.
Formulează tema și două-trei idei pe care le enunță autorul.
Propune trei contraargumente la una dintre tezele autorului.
Împărțiți-vă în două echipe, pentru a susține o anumită poziție în
raport cu afirmațiile:
1. Se regăseşte această dimensiune între tezele formulate de Mircea Eliade în lucrarea Itinerariu spiritual ? Transcrie secvenţele de text care prezintă această dimensiune.
2. Numește condiţiile păstrării specificităţii culturii noastre.
3. Apreciază valoarea autentică pe care o conferă cultura română spațiului european.
1. Se regăseşte această dimensiune între tezele formulate de Mircea Eliade în lucrarea Itinerariu spiritual ? Transcrie secvenţele de text care prezintă această dimensiune.
2. Exemplifică prin autori canonici ai literaturii române impactul influenței culturii universale asupra creației acestora.
3. Apreciază posibilităţile de supravieţuire a culturii române în condiţiile unei potenţiale globalizări.
Redactează, în baza textului, un eseu reflexiv la tema Rolul tradiţiilor în evoluţia culturii unui popor.
Interpretează, în două enunţuri, opţiunea lui Grigore Vieru pentru formula titulară a textului.
Analizează informaţia despre domeniul de activitate şi aportul la dezvoltarea culturii româneşti al personalităţilor la care se referă Grigore Vieru în textul de mai sus.
Ilustrează, prin argumente din fişele biobibliografice, două puncte de tangenţă între aceste personalităţi.
Numește şi alte personalităţi reprezentative pentru spiritualitatea românească.
Comentează afirmaţia propusă, raportând-o la poezia viereană:
„O cultură sănătoasă creează o morală sănătoasă, o psihologie
sănătoasă şi o artă sănătoasă. Gradul de cultură al unui poet
se află în raport direct cu gradul de receptare atât a tradiţiei,
cât şi a literaturii timpului său.”
(Călin Vlasie, „Poezie şi
psihic”)