Tristan Tzara

Biografie

Tristan Tzara

Tristan Tzara -
Omul

Tristan Tzara (1896 -1963), născut Samuel Rosenstock, este un poet și eseist român originar din localitatea Moinești. Este singurul român care a participat la fondarea unei mișcări literare recunoscute în întreaga lume, fiind unul din fondatorii mișcării Dada.

Tristan Tzara -
Scriitorul

Tristan Tzara debutează literar din anii de liceu, publicând în revista Simbolul și bucurându-se de sprijinul poetului Alexandru Macedonski.
În anul 1916 a publicat Prima aventură cerească a domnului Antipyrine, iar în anul 1918 - Douăzeci și cinci de poeme, urmate de Omul aproximativ (1931), Vorbind singur (1950) și Fața interioară (1953).
Un exemplu de text inedit este poezia Trandafirul și câinele. Poem perpetuu (La rose et le chien. Poème perpétuel)

Tristan Tzara -
Coordonate ale universalității

Tristan Tzara a fost inițiatorul mișcării Dada apărute în anul 1916, în Zürich. A fost considerat cel mai nonconformist, insolit și anarhic curent literar al vremii, manifestat ca reacție a intelectualității la ororile Primului Război Mondial. În fapt, românul Tristian Tzara a fost inițiatorul și inima acestui curent, a cărui manifestare zgomotoasă a fost mai semnificativă decât creațiile în sine, dar care a avut un impact apreciabil asupra culturii și artei secolului XX.
În calitate de fondator Dada, Tristian Tzara a fost cunoscut și apreciat în cercurile scriitorilor notorii precum francezii Guillaume Apollinaire, André Breton, Max Jacobs, Louis Aragon, Paul Ėluard, italianul Filippo Marinetti, germanul Richard Huelsenbeck etc.
Unul dintre exegeții lui Tristan Tzara, specialistul în literatura de avangardă Henri Béhar, avea să afirme despre poetul originar din România că „este pentru literatură ceea ce este Picasso pentru pictură".

Tristan Tzara

Tristan Tzara (biografie)

:
:

Sarcini orale

1. Lecturează fragmentul de text din Manifestul dada 1918 de Tristan Tzara.

2. Selectează cuvintele care definesc specificul DADA.

3. Numește care este valoarea supremă în viziunea DADA.

4. Specifică atitudinea și emoțiile exteriorizate prin acest manifest.

5. Argumentează dacă atitudinea DADA este comună și generației tale. De ce?

„Orice produs al dezgustului în stare să devină o negație a familiei, este dada; protest cu pumnii întregii tale ființe în acțiune destructivă: DADA; cunoaștere a tuturor mijloacelor respinse până în prezent de sexul pudic al compromisului comod și al politeții: DADA; desființarea logicii, dans al neputincioșilor creației: DADA; a oricărei ierarhii și ecuații sociale instalate pentru valori de către valeții noștri: DADA; fiecare obiect, toate obiectele, sentimentele și obscuritățile, aparițiile și șicul precis al liniilor paralele sunt mijloace pentru luptă: DADA; desființarea memoriei: DADA; desființarea arheologiei: DADA; desființarea profeților: DADA; desființarea viitorului: DADA; credință absolută indiscutabilă în fiecare zeu produs imediat al spontaneității: DADA; salt elegant și fără daune de la o armonie la altă sferă: traiectorie a unui cuvânt aruncat ca un disc sonor strigăt; să respecți toate individualitățile în nebunia lor momentană:serioasă, temătoare, timidă, arzătoare, entuziastă, hotărâtă; să-ți decojești biserica de orice accesoriu inutil și greoi; să scuipi ca o cascadă luminoasă gândul nepoliticos sau îndrăgostit; să-l răsfeți – cu via satisfacție că nu contează câtuși de puțin – la fel de intens în tufișul curățit de gângănii pentru sângele de stirpe aleasă și aurit cu trupuri de arhangheli, al sufletului tău.

Libertate: DADA DADA DADA, urlet al durerilor încordate, împletire a contrariilor și a tuturor contradicțiilor, a lucrurilor grotești, a inconsecvențelor: VIAȚA.”

(Manifestul dada 1918 de Tristan Tzara)

Cercetează

1. Descoperă informația de la rubrica Curiozități.

1.2 Documentează-te despre Pablo Picasso, pictorul care a autografiat cartea.

2. Formulează o concluzie cu privire la importanța „prieteniilor artistice”.

Trandafirul și câinele. Poem perpetuu este o carte-obiect, scrisă de Tristan Tzara și autografiată de Pablo Picasso. Ea a fost publicată doar în 22 de exemplare, fiind tipărită în martie 1958 la editura P.A.B. din localitatea franceză Alès.

Versurile poemului sunt înscrise pe trei cercuri de hârtie, iar două dintre aceste discuri sunt mobile şi decupate periodic, astfel încât să dezvăluie dedesubt alte cercuri pe care sunt cuvinte. Mișcând discurile, se dezvăluie alte şi alte cuvinte, astfel încât se pot obține mai multe variante ale poemului.

Proiect de grup:

PRODUS FINAL

Expoziție de poeme dadaiste.

MATERIALE NECESARE

Textul-manifest, foarfecă,
lipici, coală, foi autocolante etc.

TIMP DE LUCRU

2 ore academice.

Pentru dadaiști poezia este un produs al hazardului și al jocului. În textul Ca să faceți un poem dadaist, Tristan Tzara propune un algoritm poetic de elaborare a poemelor dadaiste. Poetul afirmă că produsul/textul seamănă, întotdeauna, cu cel/cei care îl creează, iar, în calitate de materie primă, pentru elaborarea unor poeme, pot fi utilizate oricare texte. Convins că oricine poate deveni „un scriitor nesfârșit de original și de o sensibilitate fermecătoare”, Tristan Tzara distruge dogma conform căreia actul creației aparține doar spiritelor alese.

• Lucrând în echipe, elaborați un poem dadaist, respectând algoritmul propus.

  1. Rescrieți, pe fișe, mai multe secvențe textuale din manifestul DADA (semne de punctuație, lexeme, sintagme, enunțuri) care v-au impresionat (secvențele se pot repeta).
  2. Pe o coală de hârtie, scrieți cuvântul-titlu DADA și lipiți, în ordine aleatorie, secvențele selectate pentru a obține un text nou.
  3. Pe marginea colii, puteți desena simboluri și imagini pe care vi le-a sugerat lectura fragmentului de text.
  4. Organizați o expoziție cu produsele realizate.
  5. Lecturați produsele obținute și apreciați prin DA (scris pe o fișă autocolantă) unul dintre textele celorlalte echipe.