Steaua de vineri

Ala-bala, prin aluni,
Unde eşti, copile-luni?!

Şi tu, copilandre-marţi,
Cu mari ochii tăi miraţi?!

Şi tu, miercureo, ah, floare –
Adolescenţă visătoare?!

Şi tu, joie mohorâtă –
Tinereţea mea pierdută?!

Nu pleca, vinere, încă
Nu! stea matură şi adâncă!

C-o să vină sîmbăta
Cu rece suflarea sa

Şi-o să-mi lase geana ninsă
Şi-n duminici gura stinsă.

:
:

Sarcini orale

1. Enumeră cuvintele ce definesc vârstele eului liric.

2. Propune câte un sinonim contextual pentru cuvintele: „miraţi”, „ mohorâtă”, „pierdută”, „adâncă”, „ninsă”.

3. Determină în baza cărui criteriu eul liric asociază zilele săptămânii cu etapele vieţii omului.

3.1 Care este conotaţia poetică a substantivelor ce numesc zilele săptămânilor?

4. Identifică versurile în care este prezent motivul jocului. Cărei vârste corespunde? De ce?

5. Meditează asupra efectului stilistic obținut de autor prin exercițiul derivării „copil-copilandru”. Care este ideea poetică subliniată de autor?

Sarcini scrise

1. Argumentează dinamica stărilor de spirit ale eului liric şimijloacele artistice de exprimare.

2. Comentează rolul stilistic al semnelor de punctuație duble.

3. Explică formula titulară în raport cu tema textului.

4. Comentează metafora din titlu.
4.1 Corelează semnificația titlului și epitetul dublu „stea matură şi adâncă”.

Cercetează