Biografie

Cămil Petrescu

Prozator, dramaturg, poet, filosof, publicist român.

Întreaga poetică a romanului camil-petrescian exprimă renunţarea curajoasă la iluzia cunoaşterii absolute a omului. (Nicolae Manolescu)

Născut

S-a născut la Bucureşti la 22 aprilie 1894.

Familia

Datele despre familia biologică şi copilăria scriitorului sunt puţine şi contradictorii. După unele informaţii, tatăl său a fost funcţionar de poştă; după altele – ofiţer. Cert este că şi el s-a numit Camil Petrescu şi că a decedat sau a dispărut înainte de naşterea unicului său fiu. Nici mama, Anna Keller Petrescu, nu a ajuns să-l vadă crescând. Pruncul a fost luat acasă de la maternitate de o doică din mahalaua bucureşteană Obor. Doica Maria Popescu şi soţul ei, subcomisar de poliţie, au avut grijă de el până la absolvirea liceului. Abia în 1944 soţul doicii i-a înmânat scriitorului, care împlinea 50 de ani, câteva scrisori de la mama sa către doică, datate cu vara anului 1894. După aceasta, nu s-a mai ştiut nimic despre ea.

Camil Petrescu scria: „Copilăria mi-a fost umbrită de dispariţia părinţilor. M-am văzut fără rude, fără familie, crescând de capul meu. Mi-am zis atunci: voi studia; m-am pus pe studiat cu temeinicie şi îndârjire.” Inspectorul de poliţie Episcopescu, în casa căruia doica lui Camil era angajată să facă curăţenie, l-a ajutat pe băiat să devină bursier la liceul „Sfântul Sava” şi apoi la liceul „Gheorghe Lazăr”.

S-a căsătorit în 1947 cu actriţa Eugenia Marian („Ghighi”). Au avut doi copii şi au divorţat în 1953.

Camil Petrescu cu soţia şi copiii.

Copii








Camil Aurelian (n. 1947) şi Octavian Eugeniu (n. 1950). După ce au emigrat în 1969 în Suedia, apoi în Germania, fraţii s-au stabilit în SUA în 1970.

Camil Aurelian a fost jurnalist la postul de radio Europa Liberă, apoi şi-a deschis o companie de turism dedicată oraşului New York, Sophisticated Tours. S-a căsătorit cu nepoata scriitorului Emil Gîrleanu.

Camil Aurelian Petrescu, fiul mai mare al scriitorului.

Octavian Eugeniu este politolog, cercetător la Universitatea Michigan, SUA.

Detalii biografice

Întreaga sa viaţă a fost marcată de experienţa războiului. Fiind student la Facultatea de Filozofie, a urmat cursurile şcolii militare la Regimentul 6 „Mihai Viteazul” din Bucureşti, în paralel cu cele universitare. La 1 august 1916 s-a înrolat ca sublocotenent în armată. A luptat pe linia Predeal-Braşov. Pentru că nu putea suporta bocancii militari, purta pantofi. Fiind rănit, a ajuns într-un spital militar din Târgoviște. În 1917 a revenit pe front. Până la 1 august a mai fost rănit de două ori. În timpul unui bombardament german, şi-a pierdut auzul la o ureche.
A căzut prizonier la unguri, a fost declarat mort şi a revenit în ţară pe 10 aprilie 1918, după opt luni de lagăr. Formalităţile de anulare a certificatului de deces au decurs foarte greu. Demobilizat, Camil Petrescu a ajuns la Bucureşti, unde a trăit în sărăcie, câștigându-și traiul cu ziaristica.


Case din Predeal după o bătălie, 1916.

Rămâne permanent surd de urechea stângă, fapt care îi va crea dificultăţi fizice şi sociale pentru restul vieţii. Operaţia şi tratamentul în străinătate nu au avut efect: „Surzenia m-a epuizat, m-a intoxicat, m-a neurastenizat. Trebuie să fac eforturi ucigătoare pentru lucruri pe care cei normali le fac firesc. (…) Sunt exclus de la toate posibilităţile vieţii. Ca să merg pe stradă, trebuie să cheltuiesc un capital de energie şi de atenţie cu care alţii pot citi un volum. Aici unde totul se aranjează „în şoaptă”, eu rămîn veşnic absent”. În 1930 este declarat „invalid de război definitiv”.

Decedat

13 mai 1957, Bucureşti. Este înmormântat la cimitirul Bellu.

Debut

  • 1914, în revista Facla, cu articolul Femeile şi fetele de azi, semnat Raul D.
  • 1916, publică prima sa poezie, Sonet, în revista Capitala.
  • 1923, primul volum de versuri, placheta Versuri. Ideea. Ciclul morţii.

Genuri şi specii cultivate

Roman, nuvelă, poezie lirică, piesă, scenariu, eseu, critică literară, publicistică.

Operă

Piese majore:

  • Jocul ielelor (1919)
  • Act veneţian (1923)
  • Suflete tari (1925)
  • Danton (1924-25)
  • Mioara (1926)
  • Mitică Popescu (1929)
  • Bălcescu (1948)

Romane:

  • Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (1930)
  • Patul lui Procust (1933)
  • Un om între oameni (1953-57, neterminat)

Mişcare/curent literar

Modernism.

Influenţe

A promovat în literatura română romanul modern, subiectiv, psihologic, de tip proustian.

În anii 1920 a participat la şedinţele cenaclului Sburătorul, condus de Eugen Lovinescu.

A fost prieten cu scriitorul Mihai Sebastian.

Premii şi realizări

  • Membru al Academiei Române (1947)
  • Numeroase premii literare.
  • Ordinul Muncii clasa I.

Posteritate

În mai multe oraşe din România, există astăzi strada Camil Petrescu.

Filme în baza scrierilor lui Camil Petrescu:

  • Între oglinzi paralele (1978)
  • Iată femeia pe care o iubesc (1981)
  • Mitică Popescu (1984)
  • Ultima noapte de dragoste (1990)
  • Cei care plătesc cu viaţa (1991)
  • Patul lui Procust (2001).

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război
(fragmentul II)

– ! ? Da...

– Ciudat... De obicei amorul e cel care duce la filozofie... – şi încă şi mai ironic – şi ce filozofie! La dumneavoastră văd că drumul a fost dimpotrivă... filozofia v-a condus la amor. Rostea „amor” cu gura rotundă, de parcă ar fi fost numele cremei de curăţat nasturi. Toţi au început să zâmbească, numai pentru că au văzut că unchiul Tache se amuză.

– Ceea ce vă doresc sincer e să nu reveniţi vreodată la filozofie. Ar fi dureros. Mai rămâne să faci politică, tot în felul în care a făcut-o bietul Corneliu, care, dacă nu mă-nşel, era şi el tot filozof. Şi întorcându-se, cu obrajii aproape căzuţi, ras de tot, către figura uscată şi negricioasă: Nene Tache, orice ai spune, e fermecătoare naivitatea să crezi că tu poţi îndrepta o ţară.

Fierbeam de nemulţumire, căci mi-era penibil să aud vorbindu-se cu atâta uşurinţă despre tata, dar parcă eram şi eu înrâurit de sfiala îngrijorată a celorlalţi în faţa unchiului de care depindea viitorul nostru.

– Îşi cheltuia leafa de profesor universitar ca să scoată gazete, mârâia cu acreală bogătaşul, căruia cheltuiala îi făcea rău, chiar la alţii şi chiar după ani de zile.

– A, în privinţa asta, nene Tache, nu mă împac deloc cu dumneata. Corneliu era un entuziast, şi Nae îşi mângâia grav şi ironic reverul hainei. Iscălea cu acelaşi entuziasm un articol de gazetă ca şi o poliţă. Mie îmi plac şi mi-au plăcut totdeauna entuziaştii... de la distanţă. Vreau să-ţi spun, de pildă, că n-aş vrea să fiu deloc copilul unui entuziast, şi de câte ori pronunţa cuvântul entuziast, îl dansa cu surâsuri, spre bucuria bătrânului inginer şi antreprenor, care lucrase toată viaţa numai cu cifre. O priveam pe nevastă-mea, cerându-i parcă iertare, şi ea îmi surâdea împăciuitoare şi inteligentă.

– Drept să-ţi spun, n-am pomenit un om care să fi avut mai puţin noţiunea banului ca el. De ce crezi că nu mi-a vorbit o jumătate de an? Scosese o gazetă, nu ştiu cum îi spunea, şi mi-a trimis-o şi mie. De citit n-o citeam, că nu mă interesau bazaconiile pe care le scria el acolo...

– A, nu... nene Tache, nu se poate spune că bazaconiile susţinute de Corneliu nu erau amuzante, şi, turnându-şi anume cu încetineală în pahar, deputatul surâdea perfid. Cel puţin pe mine mă amuzau enorm discuţiile de principii.

– ...dar împacheta în ea Gligore ghetele, când mi le ducea la cârpit. Într-o zi mă pomenesc cu o carte poştală a administraţiei, că să plătesc abonamentul. Am crezut că e o glumă. Peste vreo lună, altă carte poştală. Ei, m-am necăjit şi am dat poruncă să dea gazeta înapoi, la poştă. Când, mă întâlnesc cu Corneliu. Că de ce n-am plătit abonamentul? Cum asta? „Abonamentul pentru gazetă”... De ce să plătesc? Ţi-am cerut-o eu? Mi-ai trimis-o pentru că ai vrut... nu mai vrei... nu mi-o mai trimite... Şi din cauza asta nu mi-a mai vorbit o jumătate de an. A... altfel, ca şi Ştefan cel Mare, „de felul lui era iute la mânie”, după cum ne spune Ureche.

Afară de ai mei (care au zâmbit numai), ceilalţi au râs zgomotos, amuzaţi de acest „joc” spiritual, care mi s-a părut stupid.

Masa era surprinzător de bogată, totuşi toţi mâncau puţin, de teamă să nu facă proastă impresie unchiului.

– Ei, Ştefane, dacă tată-tău ar fi fost ceva mai strângător, dacă n-ar fi risipit atât... v-ar fi lăsat şi vouă să trăiţi altfel decât trăiţi (va să zică, deşi avea aerul că ignorează, ştia că trăim în dificultate, când părea că pluteşte pe deasupra). De altfel, îi semeni leit. Acum văd că te-ai însurat şi tu tot din dragoste.

:
:

Sarcini orale

1. Cum se numea tatăl lui Ştefan?

1.1 Ce atitudine au cei doi fraţi faţă de răposat?

1.2 Ar fi fost dificil din punct de vedere financiar pentru unchiul Tache să plătească abonamentul?

1.3 De ce a refuzat să-l plătească?

1.4 Cum ai proceda tu într-o situaţie similară, când ţi se impune un serviciu nesolicitat?

1.5 În ochii unchiului Tache, este căsătoria din dragoste o caracteristică pozitivă sau negativă a persoanei?

1.6 Cum crezi, ce îi va răspunde unchiului Ştefan?